Hoe verlies je 20 kilo in 6 maanden

Terugkijkend op 2018 vond ik het een goed idee om eens neer te pennen welke tactieken ik heb gekozen om in 6 maanden meer dan 20 kilo af te vallen, daarom volgt hier een puntsgewijs overzicht, te beginnen met…

Stop met suiker

We weten allemaal dat afvallen een kwestie is van balans tussen calorieën die je inneemt en calorieën die je verbruikt. Suiker wordt omgezet in vet. Sterk minderen met suiker is dus een manier om af te vallen. Het begint met stoppen met de usual suspects: fris- en fruitdranken, ijs, koek, snoep en zoet beleg… – eigenlijk alle extraatjes met (veel) suiker die je niet nodig hebt – stop je mee.

Voor meer informatie over de impact van suiker op ons leven raadt ik je de volgende documentaire aan: That Sugar Film (ook op Netflix te vinden).

Zoek naar alternatieven

Voor al het andere kijk je naar alternatieven met minder suiker. Goed is het bijvoorbeeld om te weten dat in 100 gram Calve Pindakaas met stukjes 10 gram suiker zit. Kies je daarentegen voor de variant zonder stukjes dan bevat deze nog maar 6,4 gram suiker. Een verandering die nauwelijks invloed heeft op je beleving, maar wel op je suikerinname. Wil je nog een stap verder dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor de pindakaas van TerraSana. Zo ga je van 2,5 suikerklontjes naar minder dan één suikerklontje door een kleine tweak.

Neem je tijd om verschillende producten onder de loep te nemen. Lees de verpakking goed en begin bij de grootste boosdoeners (dat zijn die met de meeste suikers). Gebruik ook de voedingswaardetabel.

Meten = weten

Als je niet weet hoeveel calorieën je verbruikt op een dag kan je je inname er ook niet op aanpassen. Zorg dus voor een apparaat die jouw vertelt hoeveel calorieën je hebt verbruikt op een dag. Deze informatie kan je gebruiken om ofwel je eetpatroon aan te passen ofwel om te beslissen of je nog extra zal bewegen die dag. Ik heb zelf een fitbit maar er zijn zat alternatieven.

Weeg jezelf regelmatig. Kies daarbij een vast tijdstip in je routine waar je je aan houdt. Bijvoorbeeld elke ochtend nadat je naar het toilet bent geweest. Het elke dag wegen stelde mij in staat om oorzaak-gevolg te leren zien; een grote maaltijd met veel zout gegeten? dan was ik de volgende dag plots 2 kilo zwaarder die er een dag later alweer af was.

Beweeg

Ook een voor de hand liggend onderwerp wellicht, als je meer beweegt verbruik je meer calorieën waardoor je sneller zal afvallen. Maar denk hierbij out-of-the-box. Je hoeft niet naar de sportschool om meer te bewegen. Je kan ook gaan dansen, wandelen, of (om)fietsen naar je werk. Het belangrijkste is dat je iets kiest wat je leuk vind en wat je vol kan houden! Als je een fitness watch hebt kan deze je vertellen hoeveel calorieën de activiteit je op heeft geleverd ofwel hoeveel beweging je nog moet doen om aan je doel te komen.

Stel doelen & beloon jezelf

Hou je doelen beheersbaar. Ga dus niet een half jaar bikkelen, streng zijn en boos zijn op jezelf als het niet lukt. Begin met kleine doelen en beloon jezelf met tools om je taak makkelijker te maken. Mijn eerste doel was om onder de 100kg te komen (5 kilo afvallen), en de beloning hiervoor was de fitbit. Toen ik mijn hoofddoel haalde heb ik mezelf getrakteerd op een mooie racefiets. Zorg er dus voor dat je het leuk houdt, niemand heeft er iets aan als je in een depressie belandt.

Neem een omgekeerde balansdag

Dit klinkt wellicht wat raar maar het heeft mij geholpen om mezelf erdoorheen te slaan. Kies een dag uit waar op je van jezelf toestemming krijgt om los te gaan zonder schuldgevoel. Bij mij was dit de zaterdag en op sommige dagen was ik alleen maar bezig met die zaterdag (“Wat zal ik gaan eten?”). Op termijn zal je de drang verliezen om echt jezelf vol te vreten en dit is het gevoel wat je nodig hebt. Overigens had ik voor mezelf ook op deze zaterdag de regel om geen suiker te eten maar ging er dan soms wel een doos pringles en een pizza doorheen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt om zelf ook af te vallen. Ik hoor graag jouw mening, heb ik nog dingen over het hoofd gezien? Zet hem op!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *